Sunday, November 27, 2011

#14 : Tabu

Cetusan Marga ♛ LORD ZARA 札拉 ♛ detikan 11/27/2011 08:53:00 AM

“Dalam masyarakat kita, apa yang tidak dilihat sebagai tabu oleh mata yang gemar menjeling, bibir yang kerap menjuih, ataupun mulut yang galak menghina?”
   
    
Lawak melihat ada orang menyalak tidak tentu hala melihat sesuatu yang tidak ada kena mengena. Seperti pernah digariskan sebelum ini, banyak benda yang boleh disentuh di dunia ini - hatta anjing dan khinzir dalam menghina orang lain, sebab itu terpulang pada kau sendiri yang akan dihitung pahala dan dosa. Ah, masyarakat kita masih tipikal dan tidak berfikiran terbuka.

“Sayang”

“Artikel apa yang awak tulis ni?”
 
“Oh, tentang masyarakat yang sering menjatuhkan hukuman pada orang lain. Kalau itu kesalahan orang itu, habis dia nak kaitkan dengan mak bapak, datuk nenek segala. Kalau boleh nak bongkar salah silah keturunan, mana tahu lanun di Laut China Selatan agaknya”
 
“Kali ini tentang apa?”
 
“Ala, pasal seks bebas. Benda biasa senggama ni kan?”
 
“Senggama itukan aktiviti manusia. Nak lepaskan ketegangan”
 
“Itulah. Tapi kali ini diperbesarkan macam apa dalam media.”
 
“Kenapa?”
 
“Masyarakat kita kan? Bila orang tua ditangkap bersenggama macam kuda dengan pucuk muda, mana tak orang kecoh?”
 
“Ala, masyarakat kita masih tengok umur segala. Entah apa-apa”
 
“Lagi pula, orang tua itu siak surau, memanglah orang pusing bagi sensasi cerita”
 
“Siak je pun”

Perempuan menggeliat. Lelaki pagung kepala. Tangan diletakkan di bahu terdedah. Elus lembut, jelling jam atas meja,  malam panjang sudah mahu berakhir. Malam Jumaat isi dengan benda berfaedah bagi  gembira bersama. Lelaki tolak perempuan ke tepi, bangun berdiri dengan segalanya berdiri juga.

“Sayang”
 
“Nak kena bersiap, maaflah”
 
“Baik. Jumpa lagi nanti”

Nota duit diletakkan atas meja. Lelaki sarung jubah dan pakai serban. Uban yang penuh di kepala ditutup kemas. Hotel murah busuk ditinggalkan dan atur langkah ke bangunan selang beberapa langkah. Udara pagi menusuk hidung yang mula merah. Jangan bersin sudahlah.

“Awal pagi ni Pak Imam?”
 
“Bangun awal, bang”

[Sumber gambar]

Selingan : Cerita pendek sepanjang 299 patah perkataan ini aku tulis untuk pertandingan yang dianjurkan oleh Fixi. Alhamdulillah, telah meraih salah satu hadiah yang merupakan novel TABU itu sendiri. Novel itu belum dilancarkan lagi (khabarnya dalam masa terdekat). Nanti kalau aku dah dapat, aku akan buat ulasan macam biasa. Oh, juri tunggal adalah Redza Minhat

Komen hakim tunggal Redza Minhat: "Overall, albeit disturbing as expected (especially on a Saturday), most were clever and refreshing. Had a hard time finding the best 3. In the end I settled with animal cruelty, Imam porn and outright porn."

Untuk melihat senarai pemenang, sila baca di sini.


6 ulasan:

FaizalSulaiman on November 27, 2011 at 9:44 AM said...

tabu sesuatu yg sangat janggal jika dibicarakan di khalayak.tapi waktu akan tiba bila kita sendir(mungkin) akan mengamalkannya.

Imam porn seperti kata juri adalah satu pilihan yang tepat.Sisi imam yg selama ini berselindung di balik jubah diketahui. Kadang2 kenyataan pahit ini yang perlu kita telan. Tak semua manusia bulat2 perangai, berdasarkan pakaian yg mereka pakai.

Ada dimensi pada dialog. Nampak sisi putih dan hitam pada dialog maka si penutur adalah karakter yg kompleks,sesuatu yg jarang dijumpai dalam mana2 tulisan.

Tahniah Zara!Honestly knowing you as a writer makes me wanna learn more from you:)

keep on writing gal!

Faizal Sulaiman said...

tabu sesuatu yg sangat janggal jika dibicarakan di khalayak.tapi waktu akan tiba bila kita sendir(mungkin) akan mengamalkannya.

Imam porn seperti kata juri adalah satu pilihan yang tepat.Sisi imam yg selama ini berselindung di balik jubah diketahui. Kadang2 kenyataan pahit ini yang perlu kita telan. Tak semua manusia bulat2 perangai, berdasarkan pakaian yg mereka pakai.

Ada dimensi pada dialog. Nampak sisi putih dan hitam pada dialog maka si penutur adalah karakter yg kompleks,sesuatu yg jarang dijumpai dalam mana2 tulisan.

Tahniah Zara!Honestly knowing you as a writer makes me wanna learn more from you:)

keep on writing gal!

PointBlankShot on November 28, 2011 at 9:04 AM said...

terhidu sisi sinikal di awal cerita.

diakhiri dengan ironi.

imam porn eh? kehkehkeh

amir muham said...

Amir Muhamad What to do. your root is in India. So nothing in Petaling Street for chinese or Ombak Rindu for malays should disturb u in anyway because it is not meant for u..

But thnaks for the inane rambling anyway.

maybe u can do one for tamil...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ on December 23, 2011 at 2:55 PM said...

Er, Mr Amir, is that u?

*krik krik krik*

teorikosong said...
This comment has been removed by a blog administrator.
 

Cetusan Marga Zara Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Best Gift ideas