Thursday, March 31, 2011

Bila Waktu Terhenti

Cetusan Marga ♛ LORD ZARA 札拉 ♛ detikan 3/31/2011 06:53:00 AM

Bila Waktu Terhenti

Gambar : Bila Waktu Terhenti


Diam.
Tenang.
Badan melayang.

Paradigma bergoyang bukan beerti aku kan hilang.
Kau hadir dalam setiap saat yang bergetanyang.
Aku renung nyawa di tangan.
Diam, langsung tiada alunan.

Tebaran wajah keliling dewan.
Aku cuma manusia yang kehilangan.
Kasih sayang kau sentiasa di hati tanpa tulang rawan.
Seka air jernih di tubir mata, aku masih keseorangan.

Lihat alam, manusia berkeliaran.
Yang tua berjalan perlahan.
Yang muda menelusuri kehidupan.
Yang kanak-kanak dipimpin di tangan.

Aku tertanya, mengapa tangan aku masih kesejukkan.
Mengapa jiwa aku kekosongan.
Aku diam tanpa sebarang jawapan.

Bunyi dentingan dan terdengar suatu panggilan.
Aku berjalan perlahan.
Tangan kanan atas tangan kiri, aku unjur genggaman.
Aku tahu semangat kau sentiasa bertaman.
Jujurnya untuk cinta yang kita semaikan.

Lagu cinta iringi aku ke kamar putih.
Puisi jiwa bergema menemani tatkala tirai dilabuhkan.
Ada sesiapa yang sudi menggenggam tangan?
  

Merindui percikan tinta kalam.
Puisi pendek ini dari coretan lama.
Dikumpulkan di sini.
Sahaja.

1 ulasan:

Udy on April 14, 2011 at 9:50 AM said...

bila waktu terhenti,
tiada nafas tiada bunyi,
tiada sengketa menghunus diri,
yang ada hanya nyawa di kaki.

bila waktu terhenti,
akanku buka mata sejenak,
menahan dendam kian merebak,
meluah rasa yang lama terpasak.

bila waktu terhenti?
mungkin semalam atau hari ini?
atau mungkinku hanya bermimpi?
melayan sebak didalam hati?
waktu ini tiada terhenti..

 

Cetusan Marga Zara Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Best Gift ideas